I Transportministeriets departement beskæftiger vi os med en bred vifte af juridiske opgaver, der har stor samfundsmæssig betydning, og som alle har dét til fælles, at de påvirker folks hverdag.
Dine arbejdsopgaver
Lovkontoret varetager ministeriets kvalitetssikringsfunktion, og din opgave vil derfor bl.a. være at bistå med rådgivning i principielle sager med juridiske vinkler både internt i departementet og ift. styrelserne. Vi koordinerer også lovprogrammet og yder lovteknisk bistand som led i lovgivningsarbejdet. Vi har ligeledes ansvaret for procesreglerne om ekspropriation og taksation i forbindelse med statslige infrastrukturprojekter. Endelig giver vi sparring om regelgrundlaget på miljøområdet.
Du vil også skulle:
udarbejde bekendtgørelser og lovforslag
behandle aktindsigtssager i tæt samarbejde med departementets fagkontorer
håndtere forvaltningsretlige spørgsmål
besvare spørgsmål fra Folketinget m.v. og bistå til ministerbetjening i bred forstand
Din profil
Vi forestiller os, at du motiveres af at arbejde i et politisk miljø, hvor tempoet er højt, og hvor nye opgaver pludseligt kan ændre dagsordenen. Du evner hurtigt at sætte dig ind i nyt stof. Som person er du drevet af at skabe juridisk holdbare løsninger, der både fungerer i praksis og i den politiske virkelighed.
Vi lægger vægt på, at du:
- er uddannet cand.jur.
- har stærke kompetencer inden for offentlig ret
- er struktureret, analytisk og detaljeorienteret
- er god til at formulere dig på skrift og fremlægge sager mundtligt
- har en venlig og imødekommende udstråling
- kan samarbejde på tværs af niveauer og faglige kompetencer både internt og eksternt
Det er en fordel, hvis du har erfaring fra centraladministrationen med politisk betjening, udarbejdelse af lovgivning og behandling af anmodninger om aktindsigt. Har du kendskab til transportområdet og/eller miljølovgivningen, vil det også være en fordel
En arbejdsplads med gode kollegaer
I Lovkontoret får du 8 kollegaer bestående af fem jurister, en konsulent og to studentermedhjælpere. Du refererer til retschefen, som både er chef for Lovkontoret og en del af direktionen. Vi har en uformel omgangstone, og vi holder humøret højt også i travle perioder. Vi prioriterer at have det godt med hinanden.
I kontoret får du løbende sparring fra både kollegaer og chef, så du opbygger og styrker dine juridiske kompetencer inden for transportområdet og dine generelle kompetencer som embedsperson.
Vi tilbyder dig
- 37 timers arbejdsuge med betalt frokostpause (og sund og lækker frokostordning)
- Fleksibel arbejdstid
- Attraktiv pensionsordning
- Onboarding-forløb med intromøder, tutor-ordning og stressworkshops
- Løbende udvikling gennem samtaler, kurser og uddannelser
- Mobilitetsordning med mulighed for at rokere på tværs af ministerområdet
- Kontorseminarer, godmorgenmøder og fredagsbarer
Løn- og ansættelsesvilkår
Aflønning sker efter overenskomst for akademikere i staten. Ansættelsesområdet er Transportministeriet med de til enhver tid tilhørende institutioner.
Sådan søger du
Send dit CV og ansøgning samt kopi af eksamensbeviser for både bachelor- og kandidatgrad senest den 6. juni 2022
Vi opfordrer alle uanset køn, etnicitet, seksuel orientering, handicap, religion og alder til at søge stillingen.
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte retschef Kirstine Hindsberger på mail kfh@trm.dk eller mobil 22 76 90 87.