Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

Konsulent til domstolenes Bedste Praksis-team

Domstolsstyrelsen

Horsens, Østjylland

Indrykket
22-12-2021

Vil du være en del af Danmarks Domstoles Bedste Praksis-team og understøtte udvikling af nye arbejdsgange og være ambassadør for nye tiltag og forbedringer ved domstolene?

 

Danmarks Domstole værner om vores demokrati, retssamfund og den enkeltes retssikkerhed. Det gør vi med udgangspunkt i vores vision, vores stærke værdier og vores fælles mål.

 

Bedste Praksis-teamet har en aktiv rolle i at opfylde de mål, der opstilles for Danmarks Domstole, og teamet er ambassadør for nye tiltag og forbedringer. Teamet bistår retterne og Domstolsstyrelsen med at analysere, forbedre og effektivisere opgaver, processer og arbejdsgange. Teamet skaber derfor værdi ved den enkelte ret, retterne imellem og mellem retterne og Domstolsstyrelsen.

 

Vi tilbyder:

  • et spændende, alsidigt og udfordrende job, der kræver en stor arbejdsindsats, og hvor du får indsigt i mange forskellige dele af Danmarks Domstole

  • at du kan blive del af et team med et stort engagement og høj kvalitet i opgaveløsningerne, og som arbejder sammen for samme mål i en god, åben og sjov atmosfære.

 

Bedste Praksis-teamet er knyttet til Domstolsstyrelsens Center for Forretning og Udvikling. Bedste Praksis-teamet består ud over lederen af fire engagerede konsulenter, to jurister og to kontorfunktionærer.

 

Arbejdsopgaverne i teamet er meget alsidige, og arbejdsdagene er uforudsigelige. Teamet arbejder sammen på kryds og tværs nogle gange er alle involveret i en opgave, andre gange dannes der par eller løses opgaver i mindre grupper eller alene.

 

Alle i teamet har forskellig baggrund, erfaring og talenter, og der drages nytte af forskelligheden. Fælles for teamet er motivationen for at hjælpe andre med at finde gode løsninger. Alle er teamplayere med et mål om at lykkes sammen, men alle mestrer også at drible bolden alene. Det er ikke vigtigt, hvem der har løsningen - det er vigtigt, at teamet sammen gør en forskel.

 

Stillingen er tidsbegrænset og ønskes besat for en fireårig periode.

 

Et job med fokus på udvikling og effektivisering

Det er en vigtig ambition for teamet at bidrage til at skabe mere ensartethed og større effektivitet og dermed understøtte udviklingen og højere kvalitet i opgaveløsningen ved retterne. Gennem diverse projekter, facilitering og forløb forbereder teamet retternes medarbejdere på de ændrede arbejdsgange og forandringer, som følger af et Bedste Praksis forløb eller af nye love, digitaliseringstiltag og andet, der påvirker sagsbehandlingen ved Danmarks Domstole.

 

Bedste Praksis konsulenterne kan også bistå med ledelsessparring i forbindelse med ændrede arbejdsgange, driftsledelse og lign. En af hovedopgaverne for teamet i de kommende år er at understøtte den fortsatte digitalisering af Danmarks Domstole.

 

Bedste Praksis har blandt andet ansvaret for at:

  • facilitere Lean-projekter, hvor teamet sammen med medarbejdere og ledere analyserer, forbedrer og effektiviserer arbejdsgange

  • medvirke til at tilrettelægge og gennemføre undervisning af retternes medarbejdere og ledere

  • udarbejde notater og vejledninger om bedste praksis og effektive arbejdsprocesser

  • facilitere temadage og møder i retterne

  • bidrage med teamets viden fra retterne til udvikling af fokusområder, videndeling og deltagelse i projekter eller arbejdsgrupper om f.eks. it-udvikling.

 

Teamet arbejder efter Lean, hvor det giver mening og værdi.

 

Skal vi teame op?

Du skal afløse en af teamets dygtige jurister. Vi søger en erfaren kollega, der er cand.jur. eller har en anden relevant akademisk kandidatuddannelse.

 

Hvis du er domstolsjurist, forventer vi, at du er en faglig stærk jurist med et godt, bredt og aktuelt kendskab til sagsbehandlingen og sagsområderne i retterne. Du er dygtig til at anvende it-systemerne inden for alle sagsområderne. Det er en fordel, hvis du har indgående kendskab til arbejdet i civil-, straffe- og fogedretten.

 

Hvis du ikke er domstolsjurist, er det en klar fordel, hvis du har kendskab til retssystemet fx fra en stilling i politiet, anklagemyndigheden eller et advokatfirma. Det er også en fordel, hvis du har erfaring med Lean, projekt- og driftsstyring, procesoptimering og ledelsesudvikling og/eller forandringsledelse fx fra en intern konsulentfunktion eller fra en stilling i konsulentbranchen.

 

Du har et stort engagement, kan ikke lade være med at få nye ideer og har hele tiden fokus på, hvordan vi udvikler os ved Danmarks Domstole og skaber effektive arbejdsprocesser, forbedrer produktiviteten og sikrer kvalitet i arbejdet både på kort og lang sigt.

 

Da opgaverne er mange og forskelligartede, er det vigtigt, at du er effektiv og kan planlægge og prioritere, samt at du har en helheds- og resultatorienteret tilgang til opgaveløsningen.

 

Du skal være tryg ved at stå foran såvel en lille som stor flok af medarbejdere eller ledere i rollen som underviser eller facilitator. Det vil derfor også være en fordel, hvis du har erfaring som underviser.

 

Vi forestiller os desuden, at du:

  • er god til at tænke it-løsninger ind i sagsbehandlingen både indenfor de eksisterende it-systemer, men også fremadrettet

  • er hjælpsom og serviceminded og kan lide forandringer og uforudsigelige arbejdsdage

  • arbejder loyalt for mål og værdier og er ambassadør for nye tiltag og forbedringer for Danmarks Domstole

  • er en holdspiller, som har fokus på, at vi lykkes sammen, og samtidig kan du arbejde alene og være selvledende

  • har evner for og kan lide at formidle og implementere bedste praksis viden på forskellige måder, til forskellige faggrupper og på tværs af retterne

 

Bedste Praksis er centralt placeret i organisationen, og teamet arbejder sammen med medarbejdere og ledere på alle niveauer i både retterne og Domstolsstyrelsen. Det betyder, at det er helt afgørende for at få succes i stillingen, at du er dygtig til og interesseret i at skabe og opretholde gode relationer og tillid i alle faggrupper og også i forhold til Danmarks Domstoles samarbejdspartnere.

 

Løn og ansættelsesvilkår

Der er tale om en tidsbegrænset stilling af fire års varighed.

 

Stillingen ønskes besat snarest muligt.

 

Du vil afhængig af erfaringer og kompetencer blive ansat og aflønnet som special- eller chefkonsulent efter statens overenskomst for akademikere indgået mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer. Der vil være mulighed for at aftale tillæg afhængigt af dine kvalifikationer og forudgående erfaring.

 

Hvis du kommer fra en stilling som dommerfuldmægtig ved retterne, giver din ansættelse i Domstolsstyrelsen dig ret til orlov fra din stilling ved domstolene.

 

Din ansættelse i styrelsen tæller efter styrelsens praksis ikke med i de maksimalt 4 år, du som dommerfuldmægtig har ret til orlov. Du kan evt. læse mere om tjenestefrihed og evt. tilbagegangsret for dommerfuldmægtige i Domstolenes Personaleadministrative Vejledning (PAV), kapitel 18.3.2.

 

Jobbet giver og kræver stor fleksibilitet i forhold til arbejdstider og geografisk mobilitet. Teamet starter ofte meget tidligt for at være klar til en opgave i den anden ende af landet og kommer sent hjem. Andre dage byder på selvstændigt skrivebordsarbejde og er kortere.

 

Bedste Praksis har hovedkontor ved Retten i Horsens. Konsulenten vil enten være placeret på hovedkontoret, i Domstolsstyrelsen eller ved den ret, som vedkommende kommer fra.

 

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte leder af Bedste Praksis Katrine Wittrup-Jensen på tlf. 9968 3737, retspræsident Niels Otto Jensen på tlf. 25 10 79 00 eller udviklingsdirektør Merethe Eckhardt på tlf. 40 10 05 20.

 

Ansøgningen

Vi skal have modtaget din ansøgning i vores rekrutteringssystem senest fredag den 4. februar 2022 kl. 12.00.

 

Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem ved at trykke Søg stillingen. Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv og eventuelle udtalelser.

 

Vi forventer at holde 1. samtaler den 10. og 11. februar 2022. 2. samtaler forventes afholdt med udvalgte kandidater den 22. februar 2022.

 

Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset personlige forhold som alder, køn, race, etnisk tilhørsforhold mv. 

 


Del dette job

Alternativ adresse



Kontakt

Domstolsstyrelsen

Adresse 1
Store Kongensgade 1-3
1264 København K
Danmark
Praktisk information
Oprettet
22-12-2021
Udløber
04-02-2022
Kviknummer
LJA-83133405
Jobtype
Fuldtid
Kontrakt/Projekt
Arbejdsområde
IT, web og teknologi, Jura, HR og personale, Konsulent og rådgivning
Ansøg nu
Job i virksomheden

Del dette job

Virksomhedsinformation

Domstolsstyrelsen

Adresse
Store Kongensgade 1-3
1264
København K
Danmark
Praktisk information
Indrykket
22-12-2021
Ansøgningsfrist
04-02-2022
Kviknummer
LJA-83133405
Jobtype
Fuldtid
Kontrakt/Projekt
Kategori
IT, web og teknologi, Jura, HR og personale, Konsulent og rådgivning
Beliggenhed