Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

Jurister til Domstolsstyrelsens enhed Jura og Forretning

Domstolsstyrelsen

København, Storkøbenhavn

Indrykket
25-05-2022

Vi har mange spændende opgaver og projekter, herunder digitalisering af straffe- og skifteretsområdet, hvor der er brug for jurister med drive og lyst til at udvikle og understøtte arbejdet ved domstolene.

Vi tilbyder et job med gode muligheder for udvikling

Du får et udfordrende job med en afvekslende hverdag, hvor du løbende vil blive udfordret på nye opgaver, og hvor der er fokus på din faglige og personlige udvikling.

Vi er en uformel og udviklingsorienteret arbejdsplads, der lægger vægt på høj faglig standard, professionalisme og ikke mindst arbejdsglæde. Du bliver en del af enheden Jura og Forretning, hvor vi er 16 engagerede medarbejdere i et stærkt fagligt miljø, som du kan sparre med og søge inspiration hos. Enheden er en del af Center for Forretning og Udvikling. Du kan høre mere om hverdagen som jurist i Domstolsstyrelsen ved at se denne film.

Du vil få mange kontaktflader til Domstolsstyrelsens øvrige centre, retterne og Danmarks Domstoles mange interessenter, heriblandt Justitsministeriets departement.

Kerneopgaverne er lovforberedende arbejde og juridiske vurderinger

Som jurist i Jura og Forretning får du meningsfulde og vigtige arbejdsopgaver, og du får en unik mulighed for at få erfaring med lovforberedende arbejde og konkret sagsbehandling.

Dine arbejdsopgaver vil således blandt andet være juridisk rådgivning og afklaring om jura og sagsgange inden for domstolenes sagsområder. Du vil skulle samarbejde med Justitsministeriet og domstolene om lovgivningsinitiativer på domstolenes område. Du vil få opgaver inden for civil-, straffe-, foged- og skifteretsområderne og offentlig ret. 

Dine opgaver vil derudover være:

  • udarbejde juridiske notater og beslutningsforslag til ledelsen og bestyrelsen
  • besvare henvendelser fra borgere, virksomheder, offentlige myndigheder og internationale organisationer, herunder folketingsspørgsmål
  • løbende dialog med retterne og retternes interessenter om blandt andet lovgivning og afklaringer i forbindelse med diverse forespørgsler
  • udarbejde bekendtgørelser og vejledninger på domstolenes område
  • konkret juridisk sagsbehandling
  • behandling af sager om aktindsigt og erstatningssager mod domstolene
  • sekretariatsbetjening af forskellige udvalg og arbejdsgrupper
  • planlægge, facilitere og deltage i møder og workshops med både interne og eksterne interessenter.

Der vil også kunne være mulighed for, at du indgår i opgaver, hvor Jura og Forretning i samarbejde med styrelsens enhed It-fagsystemer prioriterer og beslutter, hvilket indhold der skal være i domstolenes sagsbehandlingssystemer.

En af de nye kolleger, som vi søger, kommer til at arbejde i vores Straffe-skifteprogram, der er i gang med at udvikle nye digitale løsninger til straffe- og skifteretsområdet. De nye løsninger skal lette arbejdet for både dommere, sagsbehandlere og domstolenes brugere samt sikre en fremtidssikret og stabil systemunderstøttelse.

Hvis du ansættes i stillingen i Straffe-skifteprogrammet, vil dine arbejdsopgaver være at bidrage til juridiske afklaringer fx ved udarbejdelse af notater og lave udkast til lovforslag og bekendtgørelser. Du kommer til at samarbejde tæt med forretningsejerne i Jura og Forretning og med kollegerne i programmet i øvrigt samt med Justitsministeriet. Angiv gerne i din ansøgning, hvis du er interesseret i denne stilling.

Er du vores nye kollega?

Vi lægger vægt på, at du er en dygtig og engageret jurist. Da der er tale om 3-4 stillinger, kan du både være nyuddannet jurist, have et par års erfaring og være erfaren jurist. Vi vil tilpasse opgaverne efter dine erfaringer og kvalifikationer.

Derudover lægger vi vægt på, at du:

  • Er en dygtig generalist, der er god til hurtigt at sætte dig ind i nye retsområder og ny lovgivning
  • Er god til mundtligt og skriftligt at præsentere problemstillinger og mulige løsninger. Det indebærer bl.a. et klart blik for det væsentlige og et korrekt sprog
  • Har særdeles gode samarbejdsevner og er dygtig til at skabe gode relationer såvel internt som blandt eksterne samarbejdsparter og interessenter
  • Er resultat- og helhedsorienteret og løser dine opgaver med høj kvalitet
  • Er en holdspiller med godt humør, der har fokus på, at vi lykkes sammen, og samtidig kan arbejde alene.

Endelig har du høj integritet og en forståelse for domstolenes særlige rolle i samfundet.

Løn og ansættelsesvilkår

Du vil blive ansat som fuldmægtig, specialkonsulent eller chefkonsulent alt efter kvalifikationer og erfaring i henhold til overenskomst for akademikere i staten indgået mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer, herunder Danmarks Jurist- og Økonomforbund.

Der vil eventuelt være mulighed for at aftale et personligt tillæg afhængig af dine kvalifikationer og forudgående erfaring.

Vi ønsker stillingerne besat snarest muligt.

Der er mulighed for hjemmearbejde i op til to dage om ugen, når det er foreneligt med opgavevaretagelsen.

Vil du vide mere?

Har du spørgsmål, er du velkommen til at ringe til chef for Jura og Forretning Laila Lindemark på tlf. 20 98 39 45.

Du kan læse mere om Domstolsstyrelsen og Danmarks Domstole på www.domstol.dk

Ansøgning og øvrige oplysninger

Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem. Du bliver guidet igennem processen, når du trykker på knappen Søg stillingen.

Ud over din ansøgning bedes du vedlægge cv, eksamenspapirer (både bachelor- og kandidatbevis med karakterer), eventuelle udtalelser m.v.

Vi skal have modtaget din ansøgning i rekrutteringssystemet senest den 13. juni 2022 kl. 12.

Vi forventer at holde 1. samtaler den 16. juni 2022 og eventuelle 2. samtaler i uge 25.

Alle interesserede uanset alder, køn, race, religion eller etnisk tilhørsforhold opfordres til at søge stillingen.

Ansøgningsfrist

13-06-2022

Tiltrædelsesdato

Start hurtigst muligt

Stillingskategori

AC-stillinger i øvrigt

Ansættelsessted

Domstolsstyrelsen

Hjemmeside mv.

https://domstol.dk/om-os/domstolsstyrelsen/

LinkedIn

Del dette job

Alternativ adresse



Kontakt

Domstolsstyrelsen

Adresse 1
St. Kongensgade 1-3
1264 København K
Danmark
Praktisk information
Oprettet
25-05-2022
Udløber
13-06-2022
Kviknummer
LJA-83650673
Jobtype
Fuldtid
Arbejdsområde
Akademisk arbejde, Jura, HR og personale, Konsulent og rådgivning, Politik, kultur og samfund
Ansøg nu

Del dette job

Virksomhedsinformation

Domstolsstyrelsen

Adresse
St. Kongensgade 1-3
1264
København K
Danmark
Praktisk information
Indrykket
25-05-2022
Ansøgningsfrist
13-06-2022
Kviknummer
LJA-83650673
Jobtype
Fuldtid
Kategori
Akademisk arbejde, Jura, HR og personale, Konsulent og rådgivning, Politik, kultur og samfund
Beliggenhed