Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

It-direktør

Domstolsstyrelsen

København, Storkøbenhavn

Indrykket
11-12-2018

Vil du stå i spidsen for digitaliseringen og it-understøttelsen af Danmarks Domstole?

Domstolsstyrelsen søger en ny it-direktør med strategisk overblik, stærke faglige kompetencer samt særdeles gode lederegenskaber.

Domstolsstyrelsen er en del af Danmarks Domstole. Vores opgave er at udvikle, administrere og understøtte arbejdet ved domstolene. Det gør vi med udgangspunkt i vores vision om at arbejde tidssvarende og professionelt for ret og retfærdighed. En helt central opgave for os er at understøtte domstolenes arbejde digitalt og sikre, at domstolene kan anvende de digitale muligheder bedst muligt.

En spændende stilling i en organisation med stor samfundsmæssig betydning

Vi er sammen med retterne i fuld gang med at digitalisere sagsbehandlingen og i øvrigt sikre rammerne for den digitale fremtid ved Danmarks Domstole. Vi er ambitiøse og går målrettet efter en fuld digital og datadrevet understøttelse af sagsbehandlingen med stabile og fremtidssikrede løsninger.

Vi er i gang med at udarbejde en ny digitaliseringsstrategi for de kommende år.

En helt central opgave bliver at udskifte vores nuværende sagsbehandlingssystemer på straffesags- og skifteområdet med nye digitale løsninger. På straffesagsområdet deltager styrelsen i den forbindelse i et tværgående samarbejde om mulighederne for digitalt at understøtte sagsbehandlingen på tværs af myndighederne i den såkaldte straffesagskæde under Justitsministeriets område.

Derudover er vi bl.a. ved at udvikle en domsdatabase, der forventes at blive tilgængelig for offentligheden i 2021, samt mere afgrænsede it-løsninger inden for bl.a. fogedområdet.

Vi har for nylig implementeret et nyt digitalt sagsbehandlingssystem til civile sager, hvor både retternes sagsbehandling og kommunikationen med brugerne foregår digitalt via en sagsportal. I det kommende år vil det være en central opgave at sikre driftsstabiliteten i systemet.

Vi har ved Danmarks Domstole ca. 2.400 brugere fordelt på ca. 50 lokationer. I takt med udrulningen af de nye sagsbehandlingssystemer vil brugergruppen i stigende grad også omfatte eksterne brugere, f.eks. advokater.

Vores systemlandskab består af Microsoftbaserede standardarbejdspladser samt ca. 30 større og mindre egenudviklede systemer, fortrinsvis legacy systemer. Det er en del af vores samlede strategi for de kommende år, at vi ved etableringen af nye fagsystemer og borgerrettede løsninger i højere grad skal anvende standardsystemer.

Den basale it-drift er outsourcet til ekstern leverandør.

Et meningsfyldt og alsidigt job med stort ledelsesindhold

Du bliver leder af vores Center for It, der har i alt ca. 50 engagerede medarbejdere med forskellig uddannelsesmæssig baggrund. Hertil kommer indstationerede medarbejdere fra retterne og eksterne konsulenter.

Centeret består af en udviklingsenhed, en driftsenhed og en stabsenhed. Udviklings- og driftsenheden har hver deres leder, der refererer til dig. Derudover refererer stabsenheden direkte til dig.

Center for It har blandt andet ansvaret for:

  • At gennemføre digitaliseringsprojekter gennem hele processen fra idé-fase over projektbeskrivelse, kravspecifikationer, udbud, kontraktindgåelse, leverancer til im-plementering og forankring i retterne. Projekterne gennemføres i samarbejde med styrelsens øvrige enheder samt ledere og medarbejdere ved retterne
  • Videreudvikling af fagsystemerne, når de er overdraget til ordinær drift
  • Drift af vores it-miljø, herunder de centrale sagsbehandlingssystemer
  • Support af og kontakt til vores brugere ved retterne og vores eksterne brugere
  • Leverandørstyring og samarbejde med eksterne interessenter
  • It-sikkerhed

 

Vi arbejder med brugerdrevet innovation og følger statens it-model. Vi arbejder efter ITIL-processer, hvor det giver mening og værdi. Vi er herudover i gang med at kortlægge og udarbejde handlingsplaner i forhold til den nye model for porteføljestyring af statslige it-systemer.

Mange af centerets opgaver har høj kompleksitet og indebærer involvering af mange interessenter og aktører både i og uden for organisationen.

Som it-direktør vil du særligt være ansvarlig for:

  • At centerets opgaver løses helhedsorienteret, effektivt og med den rette kvalitet, herunder at sætte mål og sikre fremdrift og koordinering af projektporteføljen og centerets øvrige opgaver
  • At realisere digitaliseringsstrategien
  • At sikre en åben og velfungerende kommunikation med alle interessenter
  • At deltage i Justitsministeriets Styregruppe for Tværgående Digitalisering
  • Centerets samlede økonomi

 

Du vil endvidere have det overordnede ansvar for - sammen med it-driftschefen og it-udviklingschefen at sikre medarbejderne de rette betingelser for løbende faglig udvikling, samt at have blik for, at medarbejderne bruger deres potentiale bedst muligt.

Du refererer til Domstolsstyrelsens direktør og indgår i styrelsens direktion.

Kompetencer og personlige kvalifikationer

Vi forestiller os, at du 

  • har betydelig erfaring med ledelse på it-, data- og digitaliseringsområdet, herunder erfaring med projekt-, portefølje- og leverandørstyring
  • har erfaring fra en offentlig organisation
  • har en omfattende og opdateret faglig viden om it og data.
  • har en akademisk uddannelsesbaggrund

 

Vi lægger derudover afgørende vægt på, at du

  • har et stort drive og er resultatorienteret
  • har strategisk overblik og en helhedsorienteret tilgang til opgaverne
  • har gode lederegenskaber og erfaring med ledelse af ledere
  • har rigtig gode evner for samarbejde samt er lydhør og interesseret i at involvere brugere, interessenter og kolleger også selvom det kan betyde, at processerne i første omgang tager længere tid

 

Løn og ansættelsesvilkår

Ansættelse og aflønning vil ske efter rammeaftalen om kontraktansættelse af chefer i sta-ten, medmindre ansøgeren i forvejen er tjenestemand. Stillingen er placeret i løngruppe 2 (svarende til lønramme 38). Der kan aftales et individuelt tillæg afhængig af erfaring og kvalifikationer.

Stillingen kan eventuelt besættes på åremål.

Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan blive sikkerhedsgodkendt og opretholde din sikkerhedsgodkendelse under hele din ansættelse. Du kan læse mere her.

Stillingen ønskes besat fra den 1. marts 2019.

Yderligere oplysninger

Kan fås ved henvendelse til direktør Kristian Hertz på tlf.nr. 28 96 92 42.

Du kan læse mere om Danmarks Domstole og styrelsen på www.domstol.dk.

Ansøgning

Du sender din ansøgning elektronisk via vores rekrutteringssystem på www.domstol.dk under Job. Du bliver guidet igennem rekrutteringsprocessen, når du trykker på knappen Søg stillingen i stillingsopslaget på vores hjemmeside.

Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv og relevante eksamenspapirer m.v.

Ansøgerne skal være indstillet på, at der i rekrutteringsforløbet kan indgå test af it-faglig viden samt af ledelsesmæssige og personlige kompetencer ved ekstern konsulent.

Vi skal have modtaget din ansøgning i rekrutteringssystemet senest den 8. januar 2019 kl. 12.

Vi forventer at holde indledende samtaler den 14. og 15. januar 2019. Testforløb for udvalgte ansøgere forventes at ligge i dagene fra 16. 22. januar efter nærmere konkret aftale.  

Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset alder, køn, race, religion eller etnisk tilhørsforhold m.v.

Del dette job

Kontakt
Domstolsstyrelsen
St. Kongensgade 1-3
1264 København K
Praktisk information
Oprettet
11-12-2018
Udløber
08-01-2019
Kviknummer
LJA-68765447
Jobtype
Fuldtid
Arbejdsområde
IT og web, Ledelse
Ansøg nu

Del dette job

Virksomhedsinformation

Domstolsstyrelsen

Adresse
St. Kongensgade 1-3
1264
København K
Danmark
Praktisk information
Oprettet
11-12-2018
Udløber
08-01-2019
Kviknummer
LJA-68765447
Jobtype
Fuldtid
Fag
IT og web, Ledelse
Beliggenhed