Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

Dygtig jurist til foged- og skifteretsområderne i Domstolsstyrelsen

Domstolsstyrelsen

København, Storkøbenhavn

Indrykket
09-09-2020

Er du en dygtig jurist, der brænder du for ret og retfærdighed? Har du viden om foged- og skifteretsområderne? Og har du lyst til at understøtte og udvikle domstolenes arbejde på deres kerneområder? Så er du måske vores nye kollega.

Danmarks Domstole værner om vores demokrati, retssamfund og den enkeltes retssikkerhed. Det gør vi med udgangspunkt i vores vision, vores stærke værdier og vores fælles mål. Domstolsstyrelsen er en del af Danmarks Domstole. Vi har til opgave at udvikle, administrere og understøtte domstolene blandt andet inden for domstolenes fagområder civil-, straffe-, foged- og skifteret.

Vi har brug for dig, som har en høj juridisk faglighed, en god forståelse for domstolenes arbejde og stor interesse for at styrke samarbejdet mellem jura, forretning og it.

Vi tilbyder en spændende nyoprettet stilling:

  • på en udviklingsorienteret og uformel arbejdsplads, der lægger vægt på høj faglighed, professionalisme og arbejdsglæde

  • hvor du får et stort ansvar i en vigtig samfundsinstitution

  • hvor du vil have et tæt samarbejde med retterne, Domstolsstyrelsens øvrige centre og eksterne samarbejdspartnere, herunder Justitsministeriets departement.

 

Du bliver en del af enheden for Jura og Forretning, hvor vi er 13 engagerede medarbejdere. Enheden er en del af Center for Forretning og Udvikling.

Du bliver forretningsejer for foged- og skifteretsområderne

Som forretningsejer vil du have det faglige ansvar for at understøtte og (drifts)udvikle domstolene på foged- og skifteretsområderne.

Du skal have øje for, hvad der effektivt understøtter løsningen af opgaverne inden for det pågældende forretningsområde, samt hvordan arbejdet på områderne kan optimeres og udvikles.

En stor del af dit arbejde bliver at omsætte din viden om juraen, processer og sagsgange til juridisk afklaring og rådgivning, forslag til lovgivningsmæssige tiltag, administrative løsninger og indhold af sagsbehandlingssystemer til gavn for brugerne.

Dine opgaver vil blandt andet være at:

  • formidle og rådgive om juraen og sagsgange på områderne internt ved Danmarks Domstole, herunder ledelse og bestyrelsen og i forhold til Danmarks Domstoles eksterne interessenter

  • prioritere og beslutte, hvilke behov og ønsker der skal varetages i forbindelse med understøttelsen og udviklingen af områderne.

 

Du kommer til at arbejde tæt sammen med systemejerne. Du skal have et løbende overblik over sagsbehandlingssystemernes indhold og i samarbejde med systemejeren prioritere ønsker til systemerne med fokus på værdiskabelse for brugerne og gevinstrealisering.

Du kommer til at deltage i lovforberedende arbejde og behandle høringer om lovgivning og henvendelser fra brugere og interessenter på områderne, herunder folketingsspørgsmål.

Derudover skal du:

  • udarbejde notater, redegørelser, projektbeskrivelser mv. og sparre med eller kvalitetssikre sådanne produkter fra de fuldmægtige i enheden

  • udarbejde beslutningsforslag og orienteringer til bestyrelse, direktion og ledelsesfora

  • vedligeholde tekster på fagområderne på domstol.dk

 

Du vil også skulle lede og facilitere arbejdsgrupper eller deltage i projekter og større opgaver i tæt samarbejde med kolleger i Domstolsstyrelsen, retterne og med inddragelse af eksterne interessenter.

Du er god til arbejdsgange, formidling og samarbejde på tværs

Vi vægt på, at du er en faglig dygtig jurist med flere års erfaring. Du har måske arbejdet ved retterne, Justitsministeriet, Civilstyrelsen eller som advokat.

Du skal have et indgående kendskab til lovgivningen på foged- og skrifteretsområderne og have viden om retsarbejdet ved domstolene. Det er en fordel, hvis du kender retternes arbejdsgange og processer, herunder at du har kendskab til foged- og skiftesystemerne på brugerniveau.

Derudover lægger vi vægt på, at du:

  • har særdeles gode samarbejdsevner og er dygtig til at skabe gode relationer såvel internt som blandt eksterne samarbejdspartnere og interessenter

  • er resultat- og helhedsorienteret og løser dine opgaver med høj kvalitet

  • kan skære en sag til, finde frem til det væsentlige og selv har et løsningsforslag eller to

  • tager ansvaret på dig, arbejder struktureret og følger en sag helt til dørs

  • har god politisk forståelse.

 

Der er vigtigt, at du kan kommunikere klart og tydeligt både mundtligt og skriftligt samt formidle kompliceret materiale til andre, der ikke har samme faglige viden som dig. Det indebærer blandt andet et klart blik for det væsentlige og et korrekt sprog

Som person er du lydhør, tillidsvækkende og du er i stand til at træffe beslutninger som er fagligt rigtige og har brugerfokus. Endelig trives du en hverdag, hvor opgaverne kan være omskiftelige og med korte deadlines.

Løn og ansættelsesvilkår

Du vil blive ansat som specialkonsulent i henhold til overenskomst for akademikere i staten indgået mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer, herunder Danmarks Jurist- og Økonomforbund. 

Der vil eventuelt være mulighed for at aftale et personligt tillæg afhængig af dine kvalifikationer og forudgående erfaringer. 

Hvis du kommer fra en stilling som dommerfuldmægtig eller retsassessor ved retterne, giver din ansættelse i Domstolsstyrelsen dig ret til orlov fra din stilling ved domstolene.

Din ansættelse i styrelsen tæller efter styrelsens praksis ikke med i de maksimalt 4 år, du som dommerfuldmægtig har ret til orlov. Du kan evt. læse mere om tjenestefrihed og evt. tilbagegangsret for dommerfuldmægtige og retsassessorer i Domstolenes Personaleadministrative Vejledning (PAV), kapitel 18.3.2 og 18.3.3.

Stillingen ønskes besat snarest muligt.

Vil du vide mere?

Oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til chef for Jura og Forretning Laila Lindemark på tlf. 20 98 39 45.

Du kan læse mere om Domstolsstyrelsen og Danmarks Domstole på www.domstol.dk.

Ansøgning og øvrige oplysninger

Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem. Du bliver guidet igennem processen, når du trykker på knappen Søg stillingen nederst på siden.

Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv, udtalelser og relevante eksamenspapirer (både bachelor- og kandidatbevis med karakterer) mv.

Vi skal have modtaget din ansøgning i rekrutteringssystemet senest fredag den 9. oktober 2020 kl. 12.00.

Vi forventer at holde 1. samtaler den 19. oktober 2020. 2. samtaler forventes afholdt med udvalgte kandidater den 23. oktober 2020.

Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingerne uanset alder, køn, race, religion eller etnisk tilhørsforhold.


Del dette job

Alternativ adresse



Kontakt

Domstolsstyrelsen

Adresse 1
Store Kongensgade 1-3
1264 København K
Danmark
Adresse 2
Store Kongensgade 1-3
1264 København K
Danmark
Praktisk information
Oprettet
09-09-2020
Udløber
09-10-2020
Kviknummer
LJA-81055751
Jobtype
Fuldtid
Arbejdsområde
Jura, HR og personale
Ansøg nu

Del dette job

Virksomhedsinformation

Domstolsstyrelsen

Adresse
Store Kongensgade 1-3
1264
København K
Danmark
Praktisk information
Indrykket
09-09-2020
Ansøgningsfrist
09-10-2020
Kviknummer
LJA-81055751
Jobtype
Fuldtid
Kategori
Jura, HR og personale
Beliggenhed