Bemærk at denne jobannonce er udløbet!
Ansøgningsfristen for jobannoncen er overskredet, og stillingen kan ikke længere søges. Opslaget vises udelukkende som reference

Dygtig jurist med fagligt ansvar for persondataretten til Domstolsstyrelsen

Domstolsstyrelsen

København, Storkøbenhavn

Indrykket
23-10-2020

Du får ansvaret for at udvikle og føre et effektivt tilsyn med, at reglerne om databeskyttelse bliver overholdt på det administrative område ved retterne. Du bliver vores faglige fyrtårn inden for persondataretten samtidig med, at du også bidrager til Domstolsstyrelsens ledelsesbetjening.

 

Danmarks Domstole værner om vores demokrati, retssamfund og den enkeltes retssikkerhed. Det gør vi med udgangspunkt i vores vision, vores stærke værdier og vores fælles mål. Domstolsstyrelsen er en del af Danmarks Domstole, og du får et stort ansvar i en vigtig samfundsinstitution. Vores opgave er at udvikle, administrere og understøtte arbejdet ved domstolene. Vi er en udviklingsorienteret og uformel arbejdsplads. Vi lægger vægt på høj faglighed, professionalisme og arbejdsglæde.

 

Vi har brug for en fagligt dygtig og forretningsorienteret jurist, som med kompetent rådgivning om persondataretten kan understøtte vores udviklingsopgaver samt føre et effektivt tilsyn med, at reglerne om databeskyttelse bliver overholdt på det administrative område ved retterne.

 

Du bliver ansat i enheden Jura og Forretning, hvor du får 13 engagerede kolleger. Jura og Forretning har ansvaret for at føre tilsyn med retternes behandling af personoplysninger på det administrative område. Jura og Forretning er også persondataansvarlig for Domstolsstyrelsen og rådgiver alle enheder i Domstolsstyrelsen og øvrige embeder ved Danmarks Domstole om databeskyttelsesreglerne.

 

Enheden er en del af Center for Forretning og Udvikling se vores organisationsdiagram her.

 

Kerneopgaverne er rådgivning, tilsyn og udvikling

Som fagligt ansvarlig for persondataretten kommer du til at arbejde sammen med retterne, Domstolsstyrelsens øvrige centre og eksterne samarbejdspartnere, herunder Justitsministeriets Departement. Du kommer til at løse opgaverne i tæt samarbejde med fuldmægtige i enheden og Danmarks Domstoles databeskyttelsesrådgiver.

 

Dine opgaver inden for det persondataretlige område er blandt andet:

  • Rådgivning om og afklaring af konkrete databeskyttelsesretlige spørgsmål, herunder i forbindelse med projekter om udvikling af nye it-løsninger

  • Tilsyn med retternes overholdelse af databeskyttelsesreglerne på det administrative område

  • Videreudvikling og tilrettelæggelse af persondatatilsynet ved Danmarks Domstole, så vi udfører et effektivt tilsyn, håndterer anmeldelser af brud på persondatasikkerheden og behandler klager fra registrerede.

 

Derudover følger du op på Domstolsstyrelsens databeskyttelsesretlige forpligtelser efter Domstolsstyrelsens årshjul for databeskyttelsesarbejdet. Du deltager desuden i Danmarks Domstoles DPO-netværk, der består af databeskyttelsesrådgiveren og de persondataansvarlige ved alle embeder i Danmarks Domstole.

 

Kerneopgaven er også ledelsesbetjening og konkret sagsbehandling

Du kommer også til at bidrage til løsningen af enhedens øvrige opgaver. Du skal blandt andet deltage i lovforberedende arbejde, behandle høringer samt bidrage til besvarelse af folketingsspørgsmål. Du skal yde juridisk rådgivning og anden bistand til direktionen og Domstolsstyrelsens øvrige enheder.

 

Din opgaver omfatter blandt andet:

  • Udarbejdelse af notater, redegørelser, beslutningsforslag og orienteringer til bestyrelse, direktion og ledelsesfora

  • Sekretariatsbetjening af forskellige udvalg, fora og arbejdsgrupper

  • Besvarelse af henvendelser fra borgere, virksomheder, offentlige myndigheder og internationale organisationer om domstolene, herunder anmodninger om aktindsigt.

Det vigtigste er, at du er samarbejdende og helhedsorienteret

For at kunne lykkes i rollen som fagligt ansvarlig for persondataretten skal du have et indgående kendskab til persondataretten og erfaring med at fortolke persondataretten, gerne i forbindelse med it- og forretningsmæssige behov.

 

Derudover lægger vi vægt på, at du:

  • Løser dine opgaver med høj kvalitet

  • Er resultatorienteret

  • Har særdeles gode samarbejdsevner og er dygtig til at skabe gode relationer både internt og blandt eksterne samarbejdspartnere og interessenter

  • Har en god politisk forståelse og viden om lovforberedende arbejde

    Kan skære en sag til, finde frem til det væsentlige og komme med løsningsforslag

    Tager ansvaret på dig, arbejder struktureret og følger en sag helt til dørs.

 

Da vi er en organisation, der lægger stor vægt på kommunikation, er det vigtigt, at du kommunikerer klart og tydeligt både mundtligt og skriftligt og formidler kompliceret materiale til andre, der ikke har samme faglige viden som dig. Det indebærer blandt andet et klart blik for det væsentlige og et korrekt sprog.

 

Som person er du lydhør og tillidsvækkende, og du er i stand til at træffe beslutninger, som er fagligt rigtige og har brugerfokus. Endelig trives du i en hverdag, hvor opgaverne kan være omskiftelige og med korte deadlines.

 

Løn og ansættelsesvilkår

Du bliver ansat som specialkonsulent eller fuldmægtig alt efter kvalifikationer i henhold til overenskomst for akademikere i staten indgået mellem Finansministeriet og en række AC-organisationer, herunder Danmarks Jurist- og Økonomforbund.  

 

Der vil eventuelt være mulighed for at aftale et personligt tillæg afhængig af dine kvalifikationer og forudgående erfaringer.  

 

Stillingen ønskes besat snarest muligt.

 

Vil du vide mere?

Oplysninger om stillingen kan fås ved henvendelse til seniorkonsulent Mia Hvilshøj Dal, Mercuri Urval, tlf. 2245 1576 eller hos chef for Jura og Forretning Laila Lindemark på tlf. 2098 3945.

 

Læs mere om Domstolsstyrelsen og Danmarks Domstole på www.domstol.dk.  

 

Ansøgning og øvrige oplysninger

Du sender din ansøgning online via vores rekrutteringssystem på www.domstol.dk under Job. Du bliver guidet igennem processen, når du trykker på knappen Søg stillingen i stillingsopslaget på vores hjemmeside.

 

Ud over din ansøgning bedes du vedhæfte cv, udtalelser og relevante eksamenspapirer (både bachelor- og kandidatbevis med karakterer) mv. 

 

Vi skal have modtaget din ansøgning i rekrutteringssystemet senest mandag den 16. november 2020 kl. 12.00.

 

Vi forventer at holde 1. samtaler den 18. og 20. november 2020. 2. samtaler forventes afholdt med udvalgte kandidater den 23. november 2020.  

 

Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingerne uanset alder, køn, race, religion eller etnisk tilhørsforhold.

 


Del dette job

Alternativ adresse



Kontakt

Domstolsstyrelsen

Danmark
Praktisk information
Oprettet
23-10-2020
Udløber
16-11-2020
Kviknummer
LJA-81303060
Jobtype
Fuldtid
Arbejdsområde
Jura, HR og personale, Politik, kultur og samfund
Ansøg nu

Del dette job

Virksomhedsinformation

Domstolsstyrelsen

Praktisk information
Indrykket
23-10-2020
Ansøgningsfrist
16-11-2020
Kviknummer
LJA-81303060
Jobtype
Fuldtid
Kategori
Jura, HR og personale, Politik, kultur og samfund
Beliggenhed