Kan du spotte trends, tendenser og muligheder, når du ser på store datamængder på tværs af systemer? Vil du være med til at udvikle og effektivisere processerne i Skattestyrelsen og være ansvarlig for at sikre en effektiv og optimal opkrævning af skatter og afgifter? Så er du måske en af vores nye data scientists/dataanalytikere i kontoret Analyse og projekter i Skattestyrelsen.
Vi arbejder med data for Skattestyrelsens opkrævningsprocesser
Du bliver en del af et stærkt datateam på 12 medarbejdere, der arbejder med data på opkrævningsområdet. Vi har store mængder af data - heriblandt en stor mængde af transaktionsdata for borgeres og virksomheders betaling af skatter og afgifter. Og 2023 er året, hvor vi skal i gang med at arbejde målrettet med scorings- og prædiktionsmodeller. Du vil derfor blive en del af en ny satsning, hvor du kan være med til at præge retningen for, hvordan vi kommer til at gå til området fx gennem machine learning eller lignende værktøjer.
Teamet bidrager derudover til udarbejdelse af analyser, ledelsesinformation til vores direktion samt samarbejde med Skatteforvaltningens øvrige styrelser, med Skatteministeriets departement og eksterne interessenter.
Teamet er organisatorisk placeret i kontoret Analyse og projekter.
Dine arbejdsopgaver
Som data scientist kommer du til at deltage i arbejdet med at sikre, at data og evidensbaseret viden styrker beslutningsgrundlaget for fremtidige initiativer rettet mod, at borgere og virksomheder betaler korrekte skatter og afgifter til tiden. Konkret kommer det til at ske ved, at du vil:
-
Være med til at opbygge grundlaget for vores arbejde ved at samle store mængder af data fra forskellige databaser.
-
Skabe første generation af vores modeller for skattebetaling blandt virksomheder og borgere.
-
Bidrage til kontinuerlig videreudvikling af disse modeller med afsæt i de indsigter, vi løbende opnår.
-
Formidle viden opnået på baggrund af dataindsigter til ledelse og kollegaer.
-
Bidrage i et vist omfang til at besvare løbende forespørgsler fra ledelsen, andre kontorer, Skatteministeriet og politisk niveau blandt andet ved at lave afgrænsede dataudtræk eller mindre analyseopgaver.
Om dig
-
Du har erfaring med analyseprogrammer, datavisualiseringer og datamodellering. Særligt kendskab til R og/eller Python vil være en fordel, men det er ikke et krav.
-
Den ideelle kandidat har 2-5 års erfaring med lignende arbejde, men du kan også være relativt nyuddannet eller tæt på at færdiggøre uddannelse med relevant studieerfaring. Det er ikke et krav, at du har skattefaglig viden, men du skal have lyst til at tillære dig den viden.
-
Du har formentlig en datavidenskabelig, matematisk, økonomisk eller finansiel baggrund. Andre uddannelsesbaggrunde kan også komme i betragtning. Det vigtigste er ikke din baggrund, men dine kompetencer.
-
Du kommer både til at indgå i et fast datateam med en teamleder og i en eller flere projektgrupper med projektledere, så det er centralt, at du trives med at samarbejde om opgaverne både med andre dataanalytikere/data scientist og med kollegaer uden samme dybdegående dataforståelse som dig.
Lidt mere om os i kontoret Analyse og projekter:
Kontoret er en del Skattestyrelsens fagområde Borger- og Virksomhedskontakt og er placeret i afdelingen PMO og Opkrævningsprojekter. Afdelingen varetager Skattestyrelsens forretningsmæssige behov i forbindelse med udvikling og implementering af projekter på opkrævningsområdet.
Analyse og projekter er et kontor med to kontorchefer, en souschef og ca. 40 medarbejdere i alt, hvor vi skal levere skarpe og analytisk velfunderede beslutningsgrundlag. Vi arbejder for at understøtte beslutninger, analyser og projekter relateret til forretningsudvikling, risikostyring og regelforenkling af opkrævningsområdet. Du vil være med til at forme og udvikle opgaveløsningen, og du vil få mulighed for at sætte dit præg på de opgaver, du skal løse.
-
Vi sætter stor pris på sparring og udveksling af erfaringer blandt kollegaer - og vi husker altid på, at det skal være sjovt at gå på arbejde. Vi fejrer fast ugens sejr, vi deltager i tæl-skridt-kampagner, og vi har både en løbeklub og en klatreklub.
-
Vi går op i, at der skal være balance mellem arbejde og privatliv og gennemfører blandt andet løbende trivselsmålinger.
-
Vi har fast 1:1 samtale med nærmeste leder hver anden uge med fokus på faglige udviklingspunkter og trivsel.
-
Vi har makkerordning til nye medarbejdere og skræddersyet onboardingprogram.
-
Kontoret og datateamet er kendetegnet ved en stærk og tryg læringskultur. Hjælpen er aldrig længere væk end sidemakkeren, og vi reflekterer løbende over modus og resultater blandt andet ved at have vidensdeling som fast del af vores teammøder.
-
Skattestyrelsen er med godt 5.000 medarbejdere Danmarks største styrelse og med en dedikeret karriererådgivningsfunktion, er der også rig mulighed for at gøre karriere hos os.
Kontakt og ansættelsesvilkår
Send din ansøgning inkl. CV og karakterer fra din uddannelse via linket Søg stillingen senest d. 26. marts. Samtaler forventes afholdt løbende.
Har du spørgsmål til stillingen, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Jens Olav Dahlgaard på telefon 72 37 68 72.
Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til enhver tid gældende overenskomst for akademikere i staten (AC), overenskomst for kontorfunktionærer, laboranter og It-medarbejdere (HK) eller overenskomst for Fuldmægtige m.fl. (DTS) i Skatteministeriet. Ansættelse vil være i Skatteministeriet med tilhørende institutioner. Tiltrædelse snarest muligt.
Vi forventer at bruge en personprofilanalyse, en logisk test samt en faglig case i forbindelse med rekrutteringsprocessen.
Stillingen er med opstart d. 1. juni 2023.
Der vil forud for ansættelse blive indhentet straffeattest.
Din fysiske arbejdsplads bliver Copenhagen Towers, Hannemanns Allé 25, 2300 København S.
Stillings-ID
166527
Ansøgningsfrist
26-03-2023
Tiltrædelsesdato
01-06-2023
Arbejdssted
Hannemanns Allé 25, 2300 København S
Kontakt
Jens Olav Dahlgaard
Chefkonsulent
E-mail
72376872
Hjemmeside
www.sktst.dk