Er du ligetil og tillidsvækkende og kan du lide at arbejde i en selvstændig funktion, hvor du skal lytte til, vejlede og rådgive borgerne? Er du optaget af borgerperspektiv og læringsperspektiv? Har du blik for at medvirke til at styrke dialogen mellem borgerne og administrationen?
Så kom til Faxe Kommune - vi har jobbet til dig som vores nye borgerrådgiver!
Borgerrådgivningen i Faxe Kommune
I 2007 blev der i Faxe Kommune truffet politisk beslutning om at etablere en borgerrådgiverfunktion. Borgerrådgivningen er etableret efter styrelsesloven som en separat og selvstændig enhed med reference til byrådet. Funktionen er således uafhængig af den kommunale administration og de kommunale institutioner med henblik på at sikre neutralitet.
Siden hen har Faxe Kommune indført en whistleblowerordning, der varetages af borgerrådgiveren.
I praksis refererer borgerrådgiveren til kommunaldirektøren.
Stillingen som borgerrådgiver bliver nu ledig, og vi søger derfor en ny pr. 1. november 2024.
Vi søger en borgerrådgiver, der er optaget af at styrke dialogen mellem borgerne og administrationen, og som kan understøtte borgernes retssikkerhed i kommunens sagsbehandling - samt gennem sit arbejde kan medvirke til, at kommunens sagsbehandling og borgerbetjening forbedres.
Ansvarsområder og opgaver
Borgerrådgiveren har flere roller og funktioner. Borgerrådgiveren er borgernes stemme og fører en form for tilsyn med sagsbehandlingen på vegne af byrådet. Samtidig skal borgerrådgiveren skabe et stærkt samarbejde med kommunens medarbejdere og ledere på alle niveauer om at forbedre kvaliteten af sagsbehandlingen og borgerbetjeningen. Det gælder både procedurer og kommunikation.
Som udgangspunkt forventes det, at borgerrådgiveren fordeler sin tid mellem borgerrådgivningsydelser med fokus på borgernes behov og den forebyggende/forbedrende indsats i samarbejde med kommunes medarbejdere og ledere ligeligt.
Ansvarsområder
Som borgerrådgiver har du ansvaret for at:
-
Understøtte, at kommunen yder god og korrekt sagsbehandling over for borgerne
-
Påse, at kommunen overholder god forvaltningsskik og lovgivning (forvaltningsret)
-
Understøtte, at sagsbehandling og kommunikation foregår i et forståeligt sprog
-
Forebygge klager, og at understøtte læring af klager
Opgaver
Som borgerrådgiver skal du løse følgende opgaver:
-
Oversætte, mægle og mediere i sager mellem borger og kommune, hvor kommunikationen er gået i hårdknude
-
Vejlede borgere om, hvor i det kommunale system de skal henvende sig med eventuelle spørgsmål
-
Vejlede borgere om deres rettigheder ifm. sagsbehandling, fx svarfrister og afgørelser
-
Vejlede borgere om klageadgang - hvor til der kan klages, og i særlige tilfælde også med at formulere en klage
-
Påse, at borgeres interesser bliver varetaget, og at deres synspunkter indgår i sagsbehandlingen inden for lovenes rammer
-
Undersøge konkrete sager af egen drift, hvis der foreligger et principielt aspekt eller en formodning om grove eller væsentlige fejl
-
Skabe et stærkt samarbejde med kommunens medarbejdere og ledere om løbende at forbedre kvaliteten i sagsbehandlingen, både ift. procedurer og kommunikation
-
Rådgive og undervise medarbejdere og ledere i forvaltningsretlige emner og god borgerbetjening - at være sparringspartner
-
Løbende evaluerer borgernes adgang til kommunen via hjemmeside, selvbetjening, telefon, personligt fremmøde, borgermøder mv.
-
Rådgive byrådet, direktionen og ledelsen om forbedringsmuligheder ift. god forvaltningsskik og borgerrådgivningsydelser
-
Afrapportere borgerrådgiverindsatsen til politisk niveau ud fra et dataunderbygget grundlag
-
Varetagelse af whistleblowerfunktionen (aftale med KL om screening forventes snarest muligt indgået)
Der er ikke koblet en formel sekretariatsbistand til borgerrådgiverfunktionen. Der er dog mulighed for at kunne trække på hjælp fra administrationen til fx planlægning og tilrettelæggelse af undervisningsforløb og øvrige aktiviteter rettet mod administrationen.
Om dig
I udvælgelsesprocessen lægger vi vægt på såvel din faglige erfaringsbaggrund som dine personlige kompetencer. Særligt forestiller vi os, at du:
-
er relevant fagligt uddannet, fx cand.jur. og har indgående kendskab til og viden om kommunal sagsbehandling, forvaltningsret og god forvaltningsskik
-
erfaring fra en politisk styret organisation - gerne fra den kommunale verden
-
erfaring fra arbejde inden for, eller tæt samarbejde med de kommunale velfærdsområder
-
erfaring med at kommunikere med og formidle over for en bred kreds af interessenter
-
erfaring med at undervise og facilitere
-
er god til at kommunikere, både mundtligt og skriftligt
-
er empatisk og besidder integritet
-
er ligetil og tillidsvækkende
-
er troværdig og præget af ordentlighed i tilgang til opgaven
-
er synlig, udadvendt og god til at skabe relationer
-
kan møde både borgere, medarbejdere og ledere på en respektfuld og lyttende måde
-
er udadvendt og dialogskabende
-
kan række ud efter andre (bede om hjælp), når noget er svært
-
er konfliktkompetent - kan håndtere og navigere i konflikter på en konstruktiv og effektiv måde
Endelig skal du trives med at være i et job, hvor du arbejder meget selvstændigt, og du skal kunne tage fra selv, både på administrative opgaver, men også på de mere praktiske opgaver.
Vi tilbyder
Vi tilbyder dig en stilling som borgerrådgiver på en spændende og ambitiøs arbejdsplads, hvor vi har fokus på udvikling og nytænkning i opgaveløsningen.
Vi er en familievenlig arbejdsplads med fleksible arbejdstider, hvor der er en uformel omgangstone og højt til loftet. Organisationen er præget af en flad struktur, og der er et godt samarbejde mellem politikere og administration, ligesom der er et godt samarbejde på tværs af organisationen, hvor vi gerne vil hinanden og søger de bedste løsninger for borgerne.
Faxe Kommune er en oplandskommune med en storslået natur, vidtstrakte skovområder, en lang kystlinje og veletablerede bysamfund. Kommunen ligger godt placeret i forhold til hovedstadsområdet, og den har fine forudsætninger for at skabe rammerne om et godt sted at bo, leve og drive virksomhed - hele livet. Det er attraktivt at slå sig ned i kommunen, der lige nu oplever den største procentvise befolkningstilvækst i Region Sjælland.
Om os
Du bliver budt velkommen på rådhuset, der ligger i Haslev. Her får du dit eget kontor med mødefaciliteter. I det daglige får du i praksis tilknytning til direktionssekretariatet, så du kommer til at opleve medarbejderne dér som dine nærmeste kolleger. Det er kolleger, der med åbenhed, stærk faglighed og godt humør hjælper og supplerer hinanden godt i opgaveløsningen, også når hverdagen er krævende, og der er travlt. Arbejdsglæden er stor - hvilket også ses i trivselsmålinger.
Har du spørgsmål
Du er velkommen til at kontakte direktør Marianne Hoff Andersen på telefon 24 99 14 40 eller stabschef Julie Randrup på telefon 40 21 98 75, hvis du vil høre mere om stillingen.
Løn og ansættelsesforhold
Stillingen er på 37 timer ugentligt, og løn- og ansættelsesvilkår bliver forhandlet i henhold til relevant overenskomst.
Ansøgningsfrist
Fristen for at søge stillingen er søndag den 8. september 2024.
Ansættelsessamtaler
Vi forventer at holde ansættelsessamtaler torsdag den 19. september 2024 og mandag den 23. september 2024.
Om jobbet
Stillingsbetegnelse
Borgerrådgiver til Faxe Kommune
Afdeling
Direktionssekretariatet
Ugentlig arbejdstid
Fuldtid
Ansættelsesvilkår
Fastansættelse
Ansøgningsfrist
08-09-2024
Ansættelsessamtaler
Vi forventer at holde ansættelsessamtaler torsdag den 19. september 2024 og mandag den 23. september 2024.
Kategori
HR, Projektledelse, Administration, Økonomi og Sagsbehandling
Kontakt
Julie Randrup
Stabschef
40 21 98 75
Virksomhedsprofil