Storkøbenhavn
Grænsekontrol og europæisk politisamarbejde er midt i en større udvikling med fokus på at styrke samarbejdet og sikkerheden i EU. Rigspolitiet søger derfor medarbejdere til et nyt Tværgående Kontor for Schengenprojekter, som skal arbejde mod en mere digitaliseret grænsekontrol i hele Schengen og et styrket europæisk politisamarbejde bl.a. ved nye digitale værktøjer.
-
Vil du være med til at gøre en forskel for Danmarks grænsekontrol og internationale samarbejde?
-
Synes du, at det lyder spændende at arbejde med at styrke samarbejdet og sikkerheden i EU gennem effektivisering, automatisering og digitalisering?
-
Motiveres du af projekter med høj kompleksitet, bevågenhed og mange interessenter og samarbejdsparter nationalt og internationalt?
Hvis du kan svare ja til disse spørgsmål har du nu muligheden for at blive en del af vores nyoprettede Tværgående Kontor for Schengenprojekter i Rigspolitiet. Kontoret er en tværfaglig enhed, der udgøres af medarbejdere, som ledelsesmæssigt henhører under hhv. Politiområdet og Koncern IT, og hvor opgaver løses i en matrixorganisation.
Vi søger forskellige profiler til det nye kontor til en bred opgaveportefølje. Du kan derfor både synes, at det er udfordrende at løse opgaver selvstændigt, at fordybe sig i detaljerne og være motiveret af samarbejdet med mange interessenter og faggrupper.
Hvad kan vi tilbyde dig?
Din hverdag vil blive fyldt med udfordrende og spændende opgaver og du bliver en del af et alsidigt team, der arbejder tæt sammen. Tillid, sparring og samarbejde er essentielle elementer for det Tværgående Kontor for Schengenprojekter.
Ud fra din profil vil vi matche dig til opgaver, som fordeles mellem kontorets tre funktioner: tværgående styring, EU-koordination og økonomi-og administration
Kandidater til tværgående projektstyring
Den primære arbejdsopgave i den tværgående projektstyring er at koordinere, styre og følge op på eksekveringen af Schengenprojekterne. Du vil få ansvar for projektunderstøttende opgaver, som eksempelvis at levere overblik i form af tværgående projekt- og releaseplaner samt tværgående fremdriftsrapportering. Du kommer også til at bidrage til at kvalificere og koordinere nye projekters opstart og eksekvering i overensstemmelse med Rigspolitiets projektmodel, der bygger på Statens It-projektmodel.
Et andet fokusområde i kontoret er også gevinstrealisering og risikostyring for at sikre, at projekterne leverer de ønskede mål og effekter. Du vil spille en vigtig rolle i f.eks. at vedligeholde og monitorere den overordnede risikolog på tværs af projekterne, samt løbende interessentinvolvering i forhold til implementering og gevinstrealiseringsplaner for projekterne. I alle opgaverne vil du være tæt på projektlederne i de enkelte projekter og understøtte rettidig håndtering og eskalering af emner og risici.
Kandidater til EU-koordinering og tværministerielt samarbejde
Dine primære arbejdsopgaver bliver en tværgående koordinationsfunktion i forhold til aktørerne fra politiet, Justitsministeriet og udlændingemyndighederne samt EU. Dine opgaver vil f.eks. omfatte koordinering af høringer, spørgeskemaer, interne og eksterne afrapporteringer samt kvalitetssikring af besvarelser. Der vil endvidere være deltagelse i EU-møder i regi af Rådet, Kommissionen, EU-agenturet eu-LISA, grænseagenturet FRONTEX samt en række nationale tværmyndighedsmæssige møder.
Du kommer til at arbejde tæt sammen med de forskellige projektledere og fungere som bindeled mellem projekterne og de eksterne aktører, ligesom der vil være et tæt samarbejde med kollegerne i den tværgående projektstyring.
Du vil også blive inddraget i opstarten af nye projekter og varetagelse af projektadministrative opgaver, bl.a. statusrapporteringer og økonomistyring, samt få opgaver inden for planlægning og facilitering af workshops og møder i regi af projekterne.
Vores nye kolleger
Vi forestiller os, at du har en kandidatuddannelse, f.eks. en samfundsvidenskabelig, teknisk eller humanistisk baggrund eller anden relevant uddannelse/erfaring. Dine opgaver vil blive fastlagt efter dine kompetencer og erfaring. Vi søger junior såvel som senior profiler.
-
Hvis du er interesseret i den tværgående projektstyring er det en fordel, hvis du har praktisk erfaring fra projektarbejde og gerne fra store projekter, It-forståelse samt erfaring fra leverandørsamarbejde. Du kan også have mere specifik erfaring med risikostyring eller rapportering/statistik.
-
Hvis du er interesseret i EU-koordinering og tværministerielt samarbejde, er det en fordel, hvis du har sekretariatserfaring, kendskab til projektarbejde, It-kendskab og erfaring fra EU-samarbejde samt eventuelt indsigt i politiets grænse- og udlændingeopgaver. Du kan også have erfaring fra ministerier, styrelser eller politiet og kendskab til at navigere i det mere politiske miljø. Det er endvidere en fordel, hvis du behersker engelsk på godt niveau mundligt og skriftligt.
Det er vigtigt, at du er struktureret og helhedsorienteret med en evne til at systematisere store mængder information, hvor detaljer, proces og kvalitet forenes i et samlet overblik.
Da Schengenkontoret har mange grænseflader til andre afdelinger i Rigspolitiet og andre eksterne interessenter vil det være en fordel, hvis du kan lide at formidle ofte komplicerede emner både skriftligt og mundtligt og sætter en ære i, at modtagerne forstår budskaberne.
Som person falder det dig naturligt selvstændigt at tilrettelægge dine arbejdsopgaver og tage ejerskab og ansvar for dine opgaver. Du forstår endvidere vigtigheden i et velfungerende samarbejde, fælles ansvar og ejerskab for at indfri fælles fastsatte mål.
Løn- og ansættelsesvilkår
Du bliver ansat på overenskomstvilkår i henhold til de til enhver tid gældende aftaler mellem Finansministeriet og Akademikernes Centralorganisation. Alternativt bliver du ansat på anden relevant overenskomst. Både junior- og seniorprofiler opfordres til at søge.
Dit daglige arbejdssted bliver Rigspolitiet med adresse på Ejby Industrivej, 2600 Glostrup. Det forventes, at arbejdsstedet på et senere tidspunkt flyttes til Sydhavnen i København. Opgaver bliver ikke ændret i forbindelse med en kommende fysisk flytning.
Din ugentlige arbejdstid vil være 37 timer om ugen og med mulighed for fleks samt lejlighedsvist hjemmearbejde.
Det er en forudsætning for ansættelse, at du kan blive sikkerhedsgodkendt, ligesom du skal kunne opretholde sikkerhedsgodkendelsen gennem hele din ansættelse.
Kontakt og ansøgning
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte chefkonsulent Line Hoff Bruce Dannevang på telefon 29165984 eller LDA023@politi.dk for stilling til tværgående projektstyring og chefkonsulent Louise Alfredsson på telefon 61161087 eller LAL004@politi.dk for stilling i Schengensekretariatet.
Du kan finde generel information om politiet på www.politi.dk og om politiet som arbejdsplads på www.jobipolitiet.dk.
Når du søger en stilling i politiet, opretter du samtidig en profil i vores rekrutteringssystem. Hvis du søger flere jobs i politiet, skal du lægge en ansøgning og et CV ind i systemet pr. ansøgt job. Du skal derfor ikke slette tidligere dokumenter, hvis du søger endnu et job. Det er først, hvis du har fået afslag på en søgt stilling, at du kan slette dokumenterne knyttet dertil. Vi anbefaler, at du navngiver dine dokumenter, så det fremgår, hvilket job du søger. Foruden ansøgning og CV, bedes du uploade dit eksamensbevis. Du skal uploade alle dokumenter i pdf-format.
Vi opfordrer alle interesserede til at søge uanset alder, køn, religion eller etnisk tilhørsforhold.
Vi forventer at afholde 1. samtaler 8. og 11. marts 2024 og 2. samtaler 15. og 19. marts 2024.
Ansøgningsfrist: 4. marts 2024