AC-fuldmægtig/specialkonsulent til Miljø- og Beredskabsafdelingen i Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø
Miljø- og Beredskabsafdelingen søger 1-3 dygtige og engagerede kollegaer gerne med erfaring inden for miljø og bæredygtighed og med gode generalistegenskaber.
Kort om arbejdsstedet
Du bliver en del af Miljø- og Beredskabsafdelingen, som er en del af Departementet for Landbrug, Selvforsyning, Energi og Miljø. Arbejdet i afdelingen foregår i et spændende og fagligt udfordrende miljø med gode muligheder for faglig udvikling. Du vil blive en del af en arbejdsplads med gode kollegaer, en uformel omgangstone og hvor trivsel og udvikling prioriteres højt.
Miljø- og Beredskabsafdelingen har ansvaret for en række sagsområder, herunder affald, drikkevand, kystnært havmiljø, spildevand, VVM, særligt forurenende virksomheder og beredskab. Afdelingen har desuden ansvaret for forvaltningen af en række internationale aftaler omkring miljøbeskyttelse. Afdelingen er normeret med en afdelingschef og 12 AC-fuldmægtige.
Du vil blive en del af en arbejdsplads med gode kollegaer, en uformel omgangstone og hvor trivsel og udvikling prioriteres højt.
Dine arbejdsopgaver
Med miljø og bæredygtighed højt på de den politiske dagsorden, søger vi 1-3 engagerede kolleger som vil bidrage til implementeringen af Naalakkersuisuts indsatsplaner og strategier på miljøområdet. I 2023 er der fokus på et helt nyt returpantsystem, der skal sikre at flere typer emballage returneres. Derudover skal der laves en sektorplan for natrenovation, og der skal fart på udrulningen af strategien for oprensning af fiske- og fangstredskaber. Vores nye kollegaer skal også have mod på at arbejde med et eller flere af afdelingens øvrige sagsområder.
Du får en spændende hverdag, præget af mange forskellige typer af opgaver, der ofte afhænger af, hvilke henvendelser der kommer enten fra politisk side, borgerne eller kommunerne. Arbejdet indebærer samarbejde med andre afdelinger i departementet og andre myndigheder i Selvstyret samt eksterne samarbejdspartnere.
Opgaverne omfatter bl.a.:
- Sagsbehandling inden for ét eller flere sagsområder alt efter kompetencer, behov og interesse
- Politisk betjening, herunder udarbejdelse af notater og beslutningsoplæg
- Koordinering af høringer på tværs af ressortområder i Selvstyret
- Udarbejdelse og revision af love, bekendtgørelser og retningslinjer
- Rådgivning og vejledning af kommuner og virksomheder
- Kvalitetssikring af materiale fra afdelingen, der skal forelægges ledelsen og Naalakkersuisoq
- Projektledelse af udviklingsprojekter, afhængig af din faglige profil
Du vil komme til at arbejde tæt sammen med de øvrige medarbejdere i afdelingen, og du vil kunne få opgaver inden for hele miljøområdet.
Kvalifikationer
Du brænder for miljøområdet, er selvstændig, fleksibel og med talent for at sætte dig ind i nye ting, holde struktur og bevare overblikket. Du hviler i dig selv, motiveres af udfordringer, er pligtopfyldende, loyal og har en positiv tilgang.
Du kan være specialist inden for en af arbejdsområderne eller du kan være generalist. For at komme i mål med opgaverne skal der samarbejdes med interne og eksterne partnere og det er derfor påkrævet, at du er diplomatisk, serviceminded og har gode formulerings- og kommunikationsevner.
Vores forventninger
Vi ser gerne, at du har:
- En videregående akademisk uddannelse, eller anden relevant faglig baggrund
- Erfaring med og interesse for et eller flere miljøsagsområder
- Erfaring med projektstyring
- Erfaring fra en politisk styret organisation
- Erfaring fra en offentlig forvaltning eller fra en rådgivende virksomhed.
- Evnen til at formidle komplekse problemstillinger i et klart sprog
- Gode samarbejdsevner samt evne til at holde mange bolde i luften
- Gode sproglige kompetencer, herunder engelsk, dansk og grønlandsk
Du har det godt med politisk opmærksomhed om de opgaver, du løser, og du evner at formidle komplekse problemstillinger i et klart sprog. Vi lægger vægt på, at du er selvstændig, engageret, effektiv og har et godt humør.
Hvem er vi?
Departementet består af ca. 45 medarbejdere, der er fordelt på fire afdelinger (Afdelingen for Service, Økonomi og Personale, Afdelingen for Natur og National Klimatilpasning, Afdelingen for Miljø og Beredskab og Afdelingen for Landbrug, Selvforsyning og Energi). Miljøstyrelsen for Råstofområdet, Pinngortitaleriffik (Grønlands Naturinstitut), Asiaq og Nukissiorfiit er desuden underliggende enheder til departementet.
Du vil blive en del af en arbejdsplads med gode kollegaer, en uformel omgangstone og hvor trivsel og udvikling prioriteres højt. I det daglige arbejder vi i departementet ud fra et fælles værdigrundlag, baseret på:
- Professionalisme
- Samarbejde
- Imødekommende & servicemindede
- Faglighed
Løn og ansættelsesforhold
Løn - og ansættelsesvilkår, herunder ret til til- og fratrædelsesrejse og bohaveflytning, i henhold til den på tiltrædelsestidspunktet gældende aftale/overenskomst mellem Grønlands Selvstyre og pågældende forhandlingsberettigede organisation.
Tjenestemænd i staten og ansatte efter en række AC-overenskomster, bl.a. overenskomsten mellem DJØF og Finansministeriet, har ret til tjenestefrihed uden løn i forbindelse med ansættelse under Grønlands Selvstyre. Indenrigsministeriet har ligeledes henstillet til kommuner og regioner, at der vises imødekommenhed over for ansøgninger om tjenestefrihed uden løn ved ansættelse under Grønlands Selvstyre. Bestemmelserne om tjenestefrihed omfatter også ægtefælle/samlever til personer, der ansættes under Grønlands Selvstyre.
Bolig
Der anvises ikke personalebolig til stillingen. Såfremt en ansøger allerede har personalebolig gennem ansættelse i Selvstyret, bibeholdes ret til anvist personalebolig. Personaleboligen er knyttet op på ansættelsesforholdet, og skal fraflyttes ved ansættelsesforholdets ophør.
Nuuk
Arbejdspladsen er placeret i Nuuk. Byen byder på mange muligheder, herunder kulturhus, biograf, svømmehal, fitnesscentre, cafeer, restauranter og diverse foreninger. Naturen omkring Nuuk byder derudover både på skibakke og golfbane, samt mulighed for kajak, fiskeri, sejlads, vandring og en lang række andre fritidsaktiviteter.
Yderligere oplysninger
Hvis du vil vide mere om stillingen, er du velkommen til at kontakte konstituereret afdelingschef Anne Dorthe Jacobsen på telefon (+299) 34 54 06.
Ansøgning:
Ansøgningsfristen er 11. juni 2023
Tiltrædelsesdato er 1. juli 2023 eller snarest muligt
Samtaler forventes afholdt i uge 24 eller 25